Kaikki Goodyear-kumitetuista kengistä

Goodyear welted -rakennusmenetelmä on suhteellisen kehittynyt tapa rakentaa kenkiä, joka vaatii korkeaa ammattitaitoa, tuottaa kestäviä kenkiä ja voidaan helposti uusia useita kertoja. Lue tässä oppaassa kaikki Goodyear welted -kengänrakennusmenetelmästä.

Mikä on Goodyear welted -rakenne?

Se on rakennustapa, jossa kengän selkäranka on kengän sisällä oleva sisäpohja, johon (tai sisäpohjaan liimattavaan kangaskylkiin, tätä kutsutaan gemmingiksi) kiinnitetään päällinen ja nahkakaistale, jota kutsutaan weltiksi, tämä tehdään Goodyear-ompeleella. Ulkopohja ommellaan sitten pohjaompeleella kengän ympärillä kulkevaan reunaan, joka kulkee kengän ympäri, joko koko kengän ympäri tai tavallisimmin kantapään takaosaan. Näin saadaan vedenkestävä kenkä, joka on helppo uusia, koska sisäpohja, päällinen ja kehys - kengän varsinainen runko - voidaan säilyttää ehjinä, kun pohjan sauma leikataan pois ja ulkopohja vaihdetaan.


Goodyear welted -rakennusmenetelmän kuvaus.


Goodyear welted -kenkä, jossa on kumipohja, valmistettu omalle tuotemerkillemme, joka on valmistettu kokonaan Espanjassa. Huomaa, että näkyvä sauma ei ole itse Goodyear welt -sauma, vaan se on kengän sisällä.

Goodyear welted -kenkien historia

Goodyear welt -rakenne ei liity sen keksijään August Destouyyn vaan Charles Goodyear Jr:n (vulkanoidun kumin keksijän nimihenkilön poika), joka teki siitä kuuluisan. Destouy keksi koneen vuonna 1862 ja myi patentin James Hananille, jolla ei ollut resursseja tekniikan levittämiseen. Hanan otti apua koneasiantuntija Goodyear Jr:lta, joka paransi konetta ja toi sen markkinoille vuonna 1876. Koneesta tuli nopeasti suosittu kehystettyjen kenkien valmistukseen, erityisesti teollistumisen ja sähköistymisen ansiosta, jotka tekivät tuotannosta nopeampaa ja halvempaa.


Reunaompeluosasto 1900-luvun alun kenkätehtaassa. Kuva: Wikimedia Commons / Covert

Goodyearin reunanauhaompelu korvasi monin paikoin käsin tehdyn reunanauhoituksen, ja tehokkuus lisääntyi entisestään, kun useat kenkäteollisuuden yritykset yhdistyivät United Shoe Machinery Cooperation -yhdistyksen alle ja kokosivat kokonaisen konekannan tämäntyyppisten jalkineiden valmistusta varten. Nykyään maailmassa on enää muutamia Goodyear-ompelukoneita ja vastaavia valmistavia yrityksiä, sillä useimmat ovat siirtyneet yksinkertaisempiin ja halvempiin valmistusmenetelmiin.

Miten Goodyear-kenkiä valmistetaan

Goodyear-kenkien valmistaminen edellyttää suhteellisen monia vaiheita valmistusprosessissa. Tarkka määrä riippuu siitä, miten lasketaan: jos pienin vaihe lasketaan mukaan, niitä on parisataa, jos jokainen työpiste lasketaan mukaan, paljon vähemmän. Suuremmat osat valmistetaan kaikki koneellisesti, jotkin valmistusvaiheet tehdään käsityönä, pääsääntöisesti mitä kalliimpia kengät ovat, sitä enemmän käsityönä tehtyjä ja pitkälle kehitettyjä vaiheita on mukana.

Ensin kenkien yläosat leikataan ja ommellaan yhteen erityisillä ompelukoneilla. Kehystetyissä kengissä on yleensä sekä päällysnahkaa että vuorinahkaa, ja niiden välissä on vahviketta, joka lisää kestävyyttä säilyttäen samalla hengittävyyden.

Seuraavassa vaiheessa pohja kiinnitetään kengän varsinaiseen muotoon eli lestiin, ja päällinen vedetään koneiden avulla lestin päälle ja kiinnitetään pohjaan odottamaan pysyvää saumaa. Sitten päällinen, pohjallinen ja reunus (kengän ympärillä kulkeva nahkakaistale) ommellaan yhteen Goodyear-saumalla Goodyear-ompelukoneella. Kaareen kiinnitetään vakautta antava varsi, joka on yleensä valmistettu metallista, ja sisäpohjan ja ulkopohjan välinen rako täytetään korkkimassalla.


Tässä reunus on ommeltu päällisnahkaan ja sisäpohjaan Goodyear-ompelukoneella Yankon tehtaalla Mallorcan Incassa.

Tämän jälkeen ulkopohja puristetaan paikalleen ja ommellaan kiinni pohjaompeleella Rapid-ompelukoneella. Jos nahkapohjaan tehdään suljettu pohjakanava, läppä asetetaan alas ja liimataan niin, että sauma ei näy sen alta. Yleensä valmiiksi valmistettu kantaosa kiinnitetään, reunat leikataan ja viimeistellään, ja kengät viimeistellään ja kiillotetaan. Koko valmistusprosessissa käytetään saumojen ja naulojen lisäksi monin paikoin liimaa ja liimoja, kuten kaikissa kengissä, myös ommeltuja rakenteita. Kengän lesti vedetään ulos kengästä ja kengän sisäpuolelle vedetään sukka, joka yleensä peittää kengän pohjan takapuoliskon sisäpuolelta (tämä hengittävyyden pitämiseksi korkeana).


Reunat hiotaan TLB Mallorcan tehtaalla. Tässä on kenkä, jossa on suljettu pohjakanava, jossa pohjan sauma on piilotettu nahkapohjan sisään.

Welted-kengät voidaan valmistaa myös kokonaan käsityönä, jolloin kaikki työvaiheet päällisen ompelemisen lisäksi - eli viimeistely, reunusompelu, pohjan ompelu, kantapään ompelu jne. - tehdään käsityönä nuppineulan, neulan, langan, vasaran ja muiden käsityökalujen avulla. Midas Bootmaker -saappaat valmistetaan käsityönä. Skolyx-, Yanko- ja TLB Mallorca -kenkämme ovat kaikki Goodyear Welted -kenkiä, ellei muita rakennustapoja ole määritelty, kuten lenkkareissa tai belgialaisissa loafereissa.

Mistä tiedät, onko kenkäpari Goodyear welted?

Yleinen harhaluulo on, että pohjan reunan yläpuolella oleva sauma, joka kulkee ulkopuolella, on reunasauma, mutta se on itse asiassa pohjan sauma, joka tunnetaan myös nimellä Rapid-sauma. On myös tavallista, että valmistajat valmistavat kenkiä, joiden pohjan saumat ovat puhtaasti koristeellisia, jotta ne näyttäisivät kehystetyiltä kengiltä.

Tarvitaan jonkin verran tietoa, jotta voidaan täysin todeta, onko kenkäpari Goodyear-nauhoitettu vai ei, mutta seuraavia asioita on syytä tarkkailla:

- Jos katsot kengän sisälle, pohjassa ei ole saumaa. Jos pohja on peitetty täydellisellä sukkavuorauksella, voit tunnustella saumaa kengän etuosan reunoilla. Jos kengässä on sauma, se on yleensä Blake-ompeleella ommeltu (jossa sauma kulkee suoraan sisäpohjan, päällisen ja ulkopohjan läpi) tai tehty Blake/Rapid-rakenteella (jossa sisäpohja, päällinen ja välipohja on kiinnitetty Blake-ompeleella ja välipohja ja ulkopohja Rapid-pohjaompeleella, kuten Goodyear Welted -kengässä).

- Ulkopuolella sauman on kuljettava pohjan yläreunaa pitkin ainakin kengän etuosan ympäri. Jos kengän alla on avoin kanava, voit nähdä, että kengän yläosassa ja kengän alla olevassa saumassa on sama tikkaustiheys. Jos ne eroavat toisistaan ylä- ja alapuolella, yläpuolella on yleensä vain koristeompeleet, kun taas alapuolella näkyvä ommel on Blake-ompeleet, jotka ulottuvat kengän sisään asti. Jos kengän alla ei ole näkyvissä saumaa, kenkä voi olla joko vain sementoitu, tai jos kengässä on nahkapohja, sauma on saatettu piilottaa kanavaan ja peittää. Silloin voi olla hankalaa määrittää kokonaan, mutta jos kyseessä on pelkkä koristeellinen sauma, yläpuolella olevat ompeleet ovat yleensä hyvin tasaisia ja täsmälleen samalla etäisyydellä reunasta koko matkalla, kun taas jos kyseessä on varsinainen pohjaompele, se on hieman epätasaisempi.


Tässä näet pohjatikkauksen reunuksen päällä reunustetussa kengässä.

Jos haluat lisätietoja kengän eri osista, rakenteesta ja valmistuksesta, tutustu Kenkäleksikoniin.

Meillä on valikoimissamme Skolyxin, Yankon ja TLB Mallorcan kokonaan Espanjassa valmistettuja Goodyear welted -kenkiä. Meillä on myös Midas Bootmakerin käsin kittaamat saappaat, jotka on valmistettu Indonesiassa.
Löydät koko valikoimamme kehystettyjä jalkineita täältä.